aanbevolen > slimmer werken

slimmer werken


 

Uw werk gedaan krijgen

Sinds de publicatie van David Allen 'Getting things done' is het resultaatgerichte slimmer werken méér dan een hype. Meer resultaat bereiken: dat kan. Door systematisch te werken met nog geen tien handige programma's en websites.

 

Getting things done

 

Mindmappen

Om resultaatgericht te werken, is het goed om doelgericht en effectief informatie te zoeken. Om goed te weten wát je wilt zoeken, kun je eerst een mindmap maken. Mindmaps helpen je om je gedachten en je vragen te ordenen.

Er zijn diverse mindmaps als programma beschikbaar, als online webservice of als client voor mac of windows. Ik gebruik meestal niet een programma maar mijn Bambook om schema's te maken.

 

Bambook

 

Zoeken

Allereerst dit: weet dat de informatie die je direkt via google kan vinden, maar een heel klein deel is van alle beschikbare informatie. Het deel dat je niet meteen ziet, is 500 keer zo groot. Het is niet anders. Gelukkig is ook het zichtbare deel van het internet groot. En zijn er goeie zoekmachines

Google is natuurlijk de bekendste, maar er zijn meer zoekmachines die u kunt gebruiken. Bing en Yahoo zijn bekende alternatieven, maar persoonlijk vind ik ze niet prettig. Overigens registreren al deze zoekmachines wat u doet op het internet.
Als alternatief voor google bevalt DuckDuckGo mij het beste.

 

Duckduckgo
Google
Google wetenschappelijke artikelen
Wikipedia zoekstrategieën

 

Lezen

Van het informatie lezen en filteren kun je een vast onderdeel van je dagritme maken. Ik doe dat 's ochtends en 's avonds, op tijdstippen waarop ik helder genoeg ben om snel te lezen. Ik gebruik Flipboard om de informatie op twitter, facebook en RSS feeds door te nemen. Flipboard leest fijn, je kunt zelf magazines aanmaken en nuttige artikelen bewaren. Voor het verwerken van veel informatie gebruik voor de Ipad Mr Reader en voor de Mac gebruik ik Reeder. Voor elk programma is wel iet vóór en iets tegen te zeggen. Ik heb gelet op de kosten, de effectiviteit en het gebruiksgemak. Bij onderstaande diensten en programma's voldoen ze wat mij betreft goed.

 

Flipboard
Mr Reader
Reeder

 

Opslaan en verwerken

Soms wil je de tekst op een webpagina of andere informatie die je krijgt, opslaan om later verder te verwerken. Evernote is voor mij verrewege het beste programma om met mijn mac, ipad of iphone informatie geordend te bewaren. Ook via Trello kan ik informatie geordend bewaren. Dat doe ik dan meestal tijdelijk, als onderdeel van project management. Evernote en Trello werken goed met elkaar samen.

Nuttige nieuwe informatie bewaar ik even op Pocket. Eens per week check ik de lijst leesvoer: wat kan verwijderd worden, en wat wil ik bewaren op Evernote?

Pagina's met informatie die relevant zijn om te twitteren, bewaar ik met Buffer. Met die dienst kun je je tweets inplannen. Verwacht ook niet méér. Om social media echt te monitoren en te analyseren, is Hootsuite beter. Ik vind Hootsuite niet erg gebruikersvriendelijk, maar een goed alternatief is er nog niet echt.

 

Buffer
Evernote
Trello
Pocket

 

Schrijven

Om op een geordende manier te schrijven, zie ik maar twee bruikbare programma's: Ulysses en Scrivener. De keuze is persoonlijk; ze komen allebei met goed bruikbare functionaliteiten. Ik heb gekozen voor Ulysses; die vind ik de meest gebruikersvriendelijke opzet en user interface hebben.

 

Scrivener
Ulysses

 

 

Taken automatiseren

Om informatie tussen verschillende programma's en diensten uit te wisselen, gebruik ik IFTT. Zapier is een andere service die informatie automatisch kan uitwisselen; voor zakelijk gebruik kan Zapier handiger zijn. Ook hier geldt: probeer het gewoon uit en kies wat voor uw werkwijze het beste is.

 

IFTT
zapier